Hos Perpetuum har de gode erfaringer med sommervikarer og lærlinger, og tar hvert år ansvaret med å introdusere unge til arbeidslivet.
Lukas Pettersen (17), Signe Gutteberg (14) og Cilian Lande (15) har sommerjobb i
Perpetuum Mobile. Iført arbeidsbukser og vernesko bruker de deler av sommerferien på å vaske og male containere som står på rekke og rad under bruhodet i Tromsdalen.
– Man blir ganske sliten i armene av å male lenge, men det er en grei jobb med god lønn, sier Signe.
– Det er fint at vi kan snakke sammen mens vi jobber. Jeg synes det verste er å stå opp tidlig, sier Cilian.
– Jobben er litt kjedelig og ensformig, men det er veldig positivt å få arbeidserfaring, sier Lukas.
Får jobben gjort
Hver sommer får et knippe ungdommer prøve seg i arbeidslivet hos en av Nord-Norges største avfallsaktører. Øyvind Evensen, transportleder i Perpetuum, sier at de har god erfaring med sommervikarene.
– Det er veldig fint å få inn unge mennesker som er giret på å jobbe, og få lov til å
introdusere dem til arbeidslivet. Det er ikke så lett for ungdommen å få sommerjobber, så vi er veldig glad for å kunne bidra, sier Øyvind og legger til:
– Også er vi selvfølgelig veldig fornøyd med å få jobben gjort.
Vask og maling av containere er vedlikeholdsarbeid som er vanskelig å få gjort gjennom vinteren på grunn av vær og vind. Ved hjelp av sommervikarene får Perpetuum klargjort containerne til en ny sesong.
Lærlingbedrift
Perpetuum har god erfaring med unge mennesker i bedriften. De er lærlingbedrift og bidrar blant annet med utdanning av yrkessjåfører. Transportbehovet øker, samtidig som antallet sjåfører synker.
– Med lærlingordningen ønsker vi å ta vår del av ansvaret. Også håper vi selvfølgelig at de ferdigutdannede sjåførene blir hos oss etter endt lærlingtid, sier Øyvind.
Han mener de viktigste egenskaper for å jobbe i Perpetuum er at man ønsker å stå på for konsernet, og er grundig og stolt over jobben man gjør.
– Vi jobber i et presset marked med stor konkurranse. Våre sjåfører er våre viktigste
ressurser og vårt ansikt utad.
Sjåførene får mye ros
Øyvind forteller at sjåførene i Perpetuum får mye ros fra kundene.
– Vi får titt og ofte tilbakemeldinger om at sjåførene våre er hyggelige, hjelpsomme og serviceinnstilt, også etter oppdrag som jeg vet at de synes er utfordrende og vanskelig, sier
Øyvind.
Han er stolt over å ha sjåfører som er kundeorienterte og serviceinnstilte, og som ser gode løsninger både på vegne av kunden og bedriften.